• Головна
  • "Хіба дорогу перекрити й влаштувати мітинг": львівський активіст – про транспортний хаос та невиконані обіцянки
20:20, 16 січня 2020 р.
Надійне джерело

"Хіба дорогу перекрити й влаштувати мітинг": львівський активіст – про транспортний хаос та невиконані обіцянки

Ремонт на вулиці Личаківській, фото: lviv1256.com

Ремонт на вулиці Личаківській, фото: lviv1256.com

З початком 2020 року у Львові відкрили площу Двірцеву, вулицю Замарстинівську та встигли підвищити ціну на квиток для проїзду в електротранспорті. Про це та ще багато іншого редакція видання 032.ua поговорила з засновником "Зручного міста" Юрієм Тер-Арутюняном.

Наприкінці 2019 року у Львові нарешті відкрили площу Двірцеву, ремонт якої тривав майже рік. Хоча це лише частина загального проєкту оновлення простору біля вокзалу, та й до інклюзивності також є певні питання. А в січні 2020 року нарешті відкрили вулицю Замарстинівську: її оновлення тривало близько 2 років і за словами представників Львівської міської ради, "це найскладніший об’єкт за останні 14 років" в плані ремонту вулиці.

І до Замарстинівської також з’явилось кілька питань, ще навіть до її офіційного відкриття 16 січня. З найсвіжішого  пішохідний перехід, який "не міг бути ще гіршим". Фотографії цього переходу виклали на Facebook-сторінці громадської організації "Зручне місто" 14 січня. Користувачі групи активно обговорювали, як так могло статися та чи взагалі можливо якось виправити цю ситуацію. Юрій Тер-Арутюнян також прокоментував, "що з ним не так".

Юрій Тер-Арутюнян

Юрій Тер-Арутюнян

Перше – можеш пояснити, що саме не так із цим переходом?

Тротуар дуже вузький. На вузькому тротуарі розташовано перехід. На самому переході сходи, що його звужують. Перед ним знак, що краде простір. Тепер ще й вліпили стовпці, які звузили тротуар на місці переходу до критично малої ширини. Для проходу лишається менше метра. Дві людини не можуть розминутись, а людина яка через перехід іде не може на тротуар вийти.

Як так стається, що подібні казуси взагалі стаються? Це помилка планування? Реалізації? Чи коли як? І що робити з цим після?

Недоліки, які мають вулиці після реконструкції  це недбалість та непрофесійність замовників. Реконструкція вулиці  це нагода перерозподілити простір так, щоб вулиця стала зручною для всіх користувачів відповідно до пріоритетів, які чітко визначило місто, тобто для:

  • пішоходів (особливо маломобільних груп населення);
  • пасажирів громадського транспорту;
  • велосипедистів;
  • користувачів таксі, служб доставки;
  • користувачів приватного автотранспорту;
  • припаркованих авто.

Дуже часто в нас використовували застарілі автомобілецентричні підходи 60-их років ХХ сторіччя до планування вулиць, тому вулиці виходили незручними для людини, яка пересувається пішки, а особливо з дитячим візком чи на колісному кріслі.

Замовниками більшості масштабних реконструкцій є ЛКП "Львівавтодор", який і має нести відповідальність за правильно складене завдання на проектування. На жаль, дослухатись до рекомендацій громади і незалежних експертів там не люблять, тому проекти виходять дуже низької якості. Можна також згадати, що нещодавно звільнили двох керівників цього ЛКП, а інші люди, які на посадах там приймали рішення, звільнились від гріха подалі самі.

Або велосипедні доріжки, що "ведуть в нікуди"? В мережі іноді трапляються дописи, в яких велодоріжки раптово обриваються, що дивує містян. Або коли велодоріжка веде, умовно кажучи, в якусь стіну чи паркан?

Казати, що "велосипедні доріжки ведуть в нікуди" можуть лише ті, хто геть не розуміється на цьому. Є схема веломережі, і всі нові велодоріжки будуються відповідно до неї. Спочатку, одна, потім наступна, потім ще одна, а коли збудують всі, то вони будуть всі з’єднані між собою. Ми ж не можемо всі ці сотні кілометрів велодоріжок збудувати за один день. Будується все поетапно, відповідно до того, які вулиці проходять реконструкцію, а це вже вирішує місто.

Якість нашої веломережі німецькі фахівці оцінили досить високо. Окремі невдалі приклади – на вулицях, які були погано запроектовані в цілому, як от Стуса. Щодо стін  ну, такого не буває, що велодоріжка веде в стіну. Хіба що стіну там раптово хтось поставить вже тоді, коли велодоріжку почали будувати. 

А якщо таке раптом трапляється чи виявляється якийсь недолік  його ж начебто мають виправити, чи не так?

Загалом з виправленням недоліків реконструкцій в нас насправді дуже туго. Всі впираються руками і ногами, починаючи від замовника і закінчуючи прорабом на об’єкті. Міняти ніхто нічого не хоче і не любить, навіть якщо є розуміння, що це є зроблено недобре.

Розуміння, як "правильно" має бути, в підрядників немає, тому добре, якщо зроблять строго згідно з проєктом. Але якщо на місці швидко треба зробити якісь зміни  то біда…

Чи можете виділити кілька найосновніших проблем Львова в плані урбаністики? Що турбує містян найбільше, якщо орієнтуватися на дописи "Зручного міста"? Громадський транспорт? Забудови? Затори?

Найосновнішими проблемами міста є:

  • хаотична забудова з порушенням генплану і вимог щодо висотності, та щільне розташування новобудов без урахування наявної інфраструктури (дороги, садочки, школи, тощо);
  • хаотичне паркування, з яким не дають ради ні поліція, ні міські інспектори з паркування;
  • засилля кіосків і магазинчиків, які виростають часом навіть без дозволів на зупинках, газонах, тротуарах і не лише крадуть простір, але й часто створюють значні незручності й заважають реалізації міських проєктів реконструкції вулиць, прокладанню велодоріжок і тротуарів;
  • низька надійність та якість послуг громадського транспорту (недотримання графіків руху, невиконання рейсів, непродумана маршрутна мережа, часті зміни маршрутів, часті підняття вартості проїзду без покращення якості);
  • стрімке зростання кількості приватних автомобілів в місті, яке не розраховане на таке транспортне навантаження і затори, що виникають через це. Хоча причиною заторів також є часті ДТП через недотримання ПДР, нелегальне паркування в смузі руху, відсутність об’їзних шляхів та ін.

Гаразд, а від чого виділені вами проблеми залежать? Чи є в них причини й чи є реальні способи їхнього вирішення? Наприклад – затори: що з ними можна вдіяти? Неможливо зробити вулиці ширшими – тобто це нереальне розв'язання проблеми. Але можна мотивувати людей пересідати на громадський транспорт, зменшуючи кількість приватних автомобілів – саме цей спосіб обрали в Міській раді Львова. І от на вашу думку, наскільки цей план реальний, ефективний? Чи, можливо, є інші способи?

Для розв'язання проблем з постійними заторами, слід популяризувати альтернативні способи пересування: 

  • громадський транспорт (постійно покращувати його якість);
  • велотранспорт (пришвидшити темпи розбудови веломережі);
  • піше пересування (підвищити якість пішохідного простору і якість проєктів реконструкцій з урахування потреб пішоходів). 

Також необхідно вдосконалити дорожню мережу: реалізувати проєкт малого транспортного кільця, добудувати об’їзну дорогу навколо Львова, збудувати дорогу на Рясне, продовжити вул. Вернадського, тощо. 

Далі можна братись до заходів регулювання: підвищення вартості паркування, платне паркування в усій центральній частині, обмеження руху приватного транспорту в старій частині міста (дозвіл проїзду лише громадського транспорту, автомобілів мешканців, доставлення товарів та аварійних служб). Просто взяти й розширити вулиці в нас змоги немає, бо для цього потрібно розсувати будинки. А от змінити психологію, поведінку та стиль пересування містом є цілком реально.

Ремонт вулиці Личаківської у 2012 році, http://vorobus.com/

Ремонт вулиці Личаківської у 2012 році, http://vorobus.com/

Чи можуть містяни вплинути на цю ситуацію? Наприклад, чи можна якось виправити ситуацію з вище згаданим переходом? Чи це вже буде так, як є?

Впливу містяни мають дуже мало. Хіба перекрити дорогу і влаштувати мітинг. Наприклад, щодо Замарстинівської я ще два роки тому ходив у "Львівавтодор" на офіційну зустріч, торік  мав офіційну зустріч з посадовцями Міської ради і новим керівництвом "Львівавтодору". Знову і знову пояснював їм, попереджав про проблеми й недоліки, написав десяток листів, звертався до Міської комісії з безпеки дорожнього руху.

А в результаті  у "Львівавтодорі" всім байдуже, в Міській раді також всім байдуже. Зі всіх пропозицій було взято до уваги і реалізовано навіть не половину.

Також не ясно, чи будуть враховані мої пропозиції щодо площі Двірцевої. З Личаківською також всі зауваження проігнорували. З іншими реконструкціями аналогічна ситуація. Деякі речі таки беруть до уваги, вдається вибити, але на то йде багато нервів та часу. Навіть речі, які погоджуються зробити, часто відкладають на безвік через нібито брак фінансування.

А можеш розповісти, що саме не так?

Звичайно. Ось перелік вимог, поділений на те, що зроблено  і що проігнорували.

Вулиця Замарстинівська

Виконано:

  • змінено трасування колійзі створенням 4 смуг для руху на відрізку від розворотного трамвайного кільця на перехресті з вул. Торф'яною до вул. Липинського;
  • в проекті закладено паркувальні місця між деревами;
  • передбачено озеленення на заміну старим знищеним деревам, багато з яких росли практично над комунікаціями й не всюди їх можливо було замінити на нові.

Не виконано:

  • не замінено в проекті зупинки острівного типу на зупинки віденського типу, щоб не звужувати тротуари до 1 метра;
  • не виконана реконструкція перехрестя з вулицею Липинського зі зміщенням трамвайних колій;
  • виїзди з дворів та провулків не зробили в рівень з тротуаром, хоча така можливість скрізь була і на цьому наголошувалося неодноразово, адже пішохідна доступність та безбар’єрний простір – одна з основних вимог ГО "Зручне місто";
  • не забезпечили створення з обох боків вулиці метрової смуги з рівної плитки (в межах смуг для руху або поза ними у випадку зміщення колій), що була б сприятливою для велоруху;
  • проігнорували облаштування адекватного пішохідного переходу через вул. Заводську з боку вул. Замарстинівської, про який забули на попередньому етапі робіт під час реконструкції вул. Гайдамацької.

Вулиця Личаківська

Виконано:

  • забрали непотрібне підвищення на зупинці громадського транспорту навпроти перехрестя з вул. Мечникова.

Не виконано:

  • не переробили багаторівневі тротуари навпроти перехрестя з вул. Мечникова на однорівневий тротуар, як було до ремонту;
  • залишили зайві сходи до магазинів навпроти перехрестя з вул. Мечникова. Тепер, щоб зайти в магазин, треба піднятись на кілька сходинок, а потім знову спуститись на кілька сходинок;
  • залишили непотрібний недіючий заїзд навпроти перехрестя з вул. Мечникова, який зробили з надто великими радіусами і з грубої бруківки, що перешкоджає руху;
  • не відновили звичайний пологий тротуар біля школи №63. Тут не просто "не виконано", зробили ще гірше: спочатку збудували сходи, потім розібрали і збудували монструозний лабіринт з поручнями, який назвали чомусь пандусом. Тепер люди йдуть по газону, бо це місце дуже незручне;
  • не зменшили ухил підйому від вул. Россі до входу в парк – необхідно було стесати горб, який для чогось там насипали. Взимку це місце доволі небезпечне, бо є різкий підйом без поручнів;
  • цілковито проігнорували велоінфраструктру. На магістральній вулиці з бруківкою не облаштовано жодної велодоріжки, хоча там є достатньо місця на газонах. Від вул. Мечникова до вул. Мучної вона вміщається на широкому газоні, далі через світлофор до вул. Котика, далі вгору до вул. Россі, далі зона спільна авто-вело-пішо аж до алеї Личаківського парку – і далі через парк на вул. Пасічну;
  • залишили недоліки трамвайної інфраструктури. Вздовж трамвайної колії на вул. Личаківській, скрізь була можливість облаштувати підвищені платформи для посадки-висадки пасажирів. Натомість, підняли над рівнем вулиці трамвайну колію. Зупинку на кінцевій облаштували не лише без платформи, а взагалі в кривій, що не лише заборонено, але й смертельно небезпечно. Також не облаштували колію для відтоювання вагонів на кінцевій і не врахували майбутнє продовження трамвайної колії по Пасічній. Не облаштували кімнату для відпочинку та прийому їжі водіїв;
  • не облаштували місця для паркування та розвантаження товарів. Навіть ті паркомісця, які були біля "Нової пошти", було ліквідовано. Потім власники будівлі самі облаштували паркування, вийшло дуже погано. Заїзди-виїзди з дворів стали недоступними;
  • забули про додаткове озеленення;
  • не зробили 2 смуги на виїзд з вул. Долішньої, зранку там важко виїхати;
  • не виправили помилки водовідведення. Через недоліки проєктування перепадів висот та водовідведення вулицю тепер постійно підтоплює. На переходах стоять озера, тротуари залиті водою, земля з газонів вимивається на дорогу, а підвали будинків та перші поверхи затоплені;
  • відмовились додатково освітити пішохідний перехід біля вул. Мучної, хоча ввечері і вночі погано видно людей, які виходять на дорогу.

А як гадаєш, чому проігнорували?

Ігнорують, бо недостатньо компетенцій і мужності визнати помилки, натомість є велике небажання щось виправляти й переробляти, всі прагнуть здати й забути незважаючи навіть на активні протести громади, як було у випадку з вул. Личаківською. Владою було озвучено ряд обіцянок щодо виправлення, але вони виконані не були.

Нагадаємо, що крім Замарстинівської та площі Двірцевої, ремонту у Львові потребує ще багато вулиць. І у Львівській міськраді вже розповіли, які саме вулиці реконструюватимуть далі.

А ще редакція 032.ua підготувала підбірку об'єктів, просторів та особливостей міста, яких вже ніколи не буде у Львові: що ще 2019 рік забрав у нас, крім Монумента Слави та квитка по 5 гривень?

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#032.ua #Львів #новини #урбаністика #Замарстинівка #"Зручне місто" #активізм #транспорт #затори #площа Двірцева
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Спецтема
Усі матеріали сайту 032.ua, пов'язані з минулим, теперішнім або майбутнім транспортної сфери міста Львова. Розповідаємо про те, як розвивався транспорт у Львові в минулому, що відбувається у цій сфері зараз та які плани у міських чиновників щодо покращення транспортної інфраструктури Львова.

Коментарі

Останні новини
Оголошення
live comments feed...