• Головна
  • Мистецька галерея Гері Боумена запрошує на відкриття виставки Агнеси Бачинської-Сельської
15:42, 30 серпня 2012 р.

Мистецька галерея Гері Боумена запрошує на відкриття виставки Агнеси Бачинської-Сельської

Учителі: Роман Сельський, К. Звіринський. 1967-1981- викладач живопису Ужгородського коледжу ім. Ерделі. Працює у жанрах натюрморту, пейзажу та художнього текстилю.

Від 1969 р. - учасник багатьох обласних, республіканських та міжнародних виставок. Організовувала персональні виставки в Ужгороді (1978) й Львові (1979). Твори зберігаються у приватних колекціях Японії, СІЛА, художніх музеях України - Хмельницькому, Ужгороді, Львові.

Твори: «Сутінки на перевалі» (1972 р., п.,о.), «Дівоча ланка» (1973 р., п.,о.), «Травневий натюрморт» (1977р. п.,о.),

«Після уроків», «Колискова» (обидва -1979 р., п.,о.),

«Юні вдови» (1985 р., п.,о.), «В старовинному інтер’єрі»

(1988 р., п.,о.). Декоративні тканини (1982-1985 рр., т.зв. «пічвурки» - аплікації з тканин, декоративні композиції (2000-2007 рр., авторська техніка).

Художниця живе і працює у Львові.

 

Народжена на Чернігівщині в розпал Другої світової війни Аґнеса разом із матір’ю і сестрою жила у Львові. Вона неохоче згадує повоєнні роки. Росла як усі діти, тільки була дуже вразливою і гарною. Про таких кажуть - “вона з королівською поставою”. Струнка, висока, з блакитними очима, юна, Боттічеллівська красуня завжди була в центрі уваги. Роман Сельський пам’ятав Аґнесу ще від 1962 року, коли почав викладати живопис на її курсі.

«З Романом Юліановичем доля звела нас ще в 60-х роках.

Я була студенткою, він - нашим викладачем, “професором”, як ми величали між собою нашого улюбленого вчителя.

Роман Юліанович для мене був не просто вчитель...

 

 

Навіть «ази» рисунка, живопису й основні предметні знання я здобула не у нього. Мені випало щастя навчатись у Карла Йосиповича Звіринського на підготовчих курсах до вступу в інститут, потім на першому курсі.

Він був чудовий, вимогливий педагог, сам учень Романа Юліановича.

Нарешті на другому курсі й потім до випуску, живопис у нас викладав Роман Юліанович Сельський (1962-1965).

Ставлення студентів до Романа Юліановича було незвичайним. Його постать, його особливість - як символ... Доходило, буквально, до обожнювання.

Для мене, сироти-безбатченківни, спілкування з Романом Юліановичем було дуже важливим. Між нами відразу склалися особливі стосунки. Симпатія? Можливо. Але і щось більше...», - розповідає пані Аґнеса.

Вона заімпонувала професорові своєю допитливістю і відвагою.

Роман Сельський так згадував перше знайомство з Асею: “Це було наче повернення в молодість... Ася мала вроджене почуття кольору. Дещо слабший рисунок, і дивовижне бажання все знати. Її захоплювали розповіді про Сезанна і Воллара, фантастичні новели, створювані після повернень із Карпат”.

Три роки Ася вчилася живопису в Романа Сельського.

Потім у Карла Звіринського - чудового педагога й прекрасної людини.

Після років навчання художниця вперто, впевнено йшла за безумством свого его! Аґнеса Бачинська у постсезаннівському живописі була щирою й задекларувала себе виставками у Львові, Ужгороді. Творчість поєднувала із педагогічною діяльністю. Вміла творити простір порозуміння поміж викладачем й студентами. Але... Щодня у голові роїлись думки про живопис. Багато часу займала побутова круговерть. Вона жила в Ужгороді, виховувала двох доньок Ілонку (викладач Ужгородського коледжу ім. Ерделі) й Агіцу (займається живописом та книжковою графікою).

Коло розірвала несподівано - переїзд до Львова і велика приязнь із вчителем Романом Сельським допомогли у безвиході буднів. Вони одружились 1981 року.

Десять років спільного життя і творчості з Романом Сельським, який умів провадити щоденним полем фантазій, мрій, вигадок. Ася була господинею у «Домі Сельських». Зустрічі друзів, учнів, знайомих чи то в середу, або ж у четвер, частіше - щодня, ставали віртуальними мандрами у творчі лабораторії Огюста Ренуара, Поля Сезанна, Амадео Модільяні, Казимира Сіхульського; зустрічі з артесівцями (на згадку про яких назвали мистецький салон «Агіев», що на вул. Братів Рогатинців у Львові (нині закритий).

Роман і Аґнеса Сельські різні за складом думання, характерами, виховані у площинах й ментальності діаметрально протилежних епох, різнились навіть мистецькими уподобаннями; а все ж знаходили порозуміння. Вона рік за роком дарувала щоденну любов й увагу Вчителеві, Другові, Мужу, маючи кілька десятків натюрмортів, пейзажів, жанрових картин, що засвідчували тонку спостережливість натури й дар колориста. У проміжках між Вічністю Маестро - полюбила живопис на склі; невеликі формати композицій ставали масштабними та не давали спокою. Не могла довго працювати у малих формах. Тихий плин буднів змінювали насичені місяці підготовки персональної виставки Романа Сельського у Національному музеї у Львові на вул. Драгоманова. Власне пані Аґнесі завдячуємо колекцією живописних картин, які подружжя Сельських подарували музеєві.

Вона захопилась астрологією, коли відчула тотальну кризу. Її душевні стремління наче загнані у глухий кут вимагали знайти вихід - бачила слабкість людини у момент згасання, усвідомлювала безсилля, ставала незручною у товаристві, і все більше заглиблювалась у себе. Несподівано зрозуміла, усе давно передбачено, треба слухати внутрішній голос й відповідно реагувати. Власна творчість знайшла вихід у т. зв. «пічвурках» - декоративних композиціях геометричного характеру. Смішна назва техніки дарувала багатьом візуальну радість. «Дім Сельських» наповнили аплікації із різних за текстурою, щільністю, фактурами... тканин, що доповнювали твори Маргіти та Романа Сельських в інтер’єрі дому, вони, ретельно кольорово й ритмічно відчуті художницею, привнесли відчуття простору між поколіннями.

На долю пані Аґнеси Бачинської-Сельської випала непроста місія: розпорядитись спадком двох історичних постатей Маргіти та Романа Сельських. Роки праці над «Власним каталогом Романа Сельського» (ВКРС), що налічує понад дев’ять тисяч творів, дві прижиттєві виставки й сім альбомів, у яких зафіксовано творчість Романа Сельського - це заслуга і робота Аґнеси й велика подяка Вчителеві.

Нове століття Аґнеса Сельська зустріла у полі власних творчих проблем. Усамітнення допомагає їй зосередитись; неспокійна художниця шукає і знаходить композиції, виконані в авторській техніці - колажі - досконалі колористично. Без назв, довільні для візуального продовження, динамічні або ж умиротворено-споглядальні композиції стали надією чи безнадією для людини, що шукає... Через трансформації множинних почувань у неосяжному просторі Вічності - поміж стихій форм й замилування фактурами й кольорами Аґнеса Сельська часто знаходить гармонію, що дає змогу їй щодня бути «притомною» серед людей, частіше на самоті.

Євстахія Шимчук, Львів, 2007 рік.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити

Коментарі

Курси валют
Валюта
Купівля
Продаж
USD
39,55
39,75
EUR
42,53
42,73
PLN
9,77
9,86
Оголошення
live comments feed...