Британська Guardian: Україна підозрюється у крадіжці 4 млрд. $ під час підготовки до ЄВРО-2012. Європарламент вимагає від УЄФА розслідування

УЄФА закликали розслідувати звинувачення на адресу України в корупції на 4 млрд доларів під час підготовки до Євро-2012, пише британська The Guardian

"УЄФА, керівний орган футболу в Європі, перебуває під тиском. Від нього вимагають провести розслідування фактів, заявлених в пресі, про масову корупцію в Україні під час підготовки до Євро-2012. Український уряд звинувачують у тому, що майже $ 4 млрд (£ 2,5 млрд.) державних коштів, що надані для проведення  турніру, були вкрадені чиновниками.

Ребекка Хармс, лідер фракції зелених у Європейському парламенті, вимагає від УЄФА з'ясувати, чому в Україні відмінили конкурсні торги для всіх проектів Євро-2012. Замість цього, контракти на будівництво стадіонів, доріг та інших інфраструктурних проектів були віддані кільком тіньовим компаніям.

Опозиційні політики стверджують, що компанії належать, прямо або побічно, урядовим чиновникам. Однак уряд України ці звинувачення заперечує.

Хармс, німецький депутат Європарламенту, який відвідав друге за величиною місто України, Харків, минулого тижня, повідомив Guardian: "Я буду протистояти УЄФА і буду піднімати ці питання в парламенті. Я хочу знати, в яку приватну кишеню йдуть кошти УЄФА, і хто повинен брати на себе відповідальність? "

Україна приступила до реалізації програми модернізації напередодні Євро-2012. Було побудовано або відремонтовано чотири стадіони, оновлені аеропорти в чотирьох приймаючих містах: Київ, Львів, Донецьк і Харків. Було прокладено або відремонтовано 1000 миль (1600 км) доріг. Україна також придбала корейські швидкісні поїзди для перевезення фанатів між містами.

Загальна вартість Європроектів спірна, пише Guardian. Борис Колесніков, віце-прем'єр, який відповідає за інфраструктуру і Євро-2012, каже, що уряд виділив $ 5 млрд, у тому числі $ 800 мільйонів на стадіони. Але інші кажуть, що реальна цифра, витрачена на проекти, становить $ 10 млрд. Це більше на $ 2.25 мільярда, ніж спочатку передбачалося, коли УЄФА віддав право проведення турніру Києву та Варшаві в 2007 році.

Остап Семерак, український тіньовий міністр спорту, сказав, що тоді уряд Юлії Тимошенко хотів збільшити частку приватних інвестицій при підготовці до проведення Євро-2012. Але після того, як Віктор Янукович прийшов до влади в 2010 році, перемігши Тимошенко, а потім і відправив  її в тюрму, його новий уряд значною мірою відмовився від  приватних інвестицій. Близько 80% бюджету Євро-2012 були залучені з державних коштів, - сказав він, а витрати стали захмарними.

Парламент України скасував конкурсні торги для всіх державних контрактів, пов'язаних з Євро-2012. Колесніков каже, що це була виняткова міра, тому що чемпіонат опинився на межі зриву в квітні 2010 року - з незавершеними стадіонами, катастрофічним відставанням від графіка.

Семерак, проте, стверджує, контракти були передані фірмам, прямо або побічно пов'язаних з урядовими чиновниками та іншими діячами, пов'язаними з правлячою Партією регіонів. Або, за його словами, вони були частиною "корумпованих угод з їхньою участю".

У своїй статті в газеті Kyiv Post у п'ятницю, Семерак стверджує: "Схема дуже проста. Підрядник готує роздутий бюджет будівництва і частина грошей за виконані  роботи віддає певним особам в уряді".

"Джерела в компаніях говорять, що схема дозволила чиновникам отримати (або, попросту кажучи, вкрасти) від 30% до 40% державних коштів, виділених на підготовку турніру," - сказав Семерак, додавши: "Ми говоримо про розмір корупційних схем до $ 4 млрд ".

Юрій Громницький, прес-секретар Колеснікова, відхилив звинувачення Семерака в масштабній корупції, назвавши їх "науковою фантастикою". Він заявив, що уряд запросить зовнішній аудит після Євро-2012.

"Вони [опозиція] стверджують, що це корупція. Вони повинні довести це", - сказав Громницький Guardian. "Підготовка України була великим успіхом. Кожен бачить. Існує фантастична атмосфера в Україні. Шанувальники футболу щасливі".

Семерак стверджує, що розкрадання державних коштів відбулося в найпрестижніших проектах Євро-2012, в тому числі при будівництві київського стадіону Олімпійський. Також під пильною увагою новий, спеціально побудований стадіон у Львові, аеропорти Донецька та Львова і дороги.

А ось євростадіони у Донецьку та Харкові, навпаки, були профінансовані з приватних джерел. Відповідно і обійшлися дешевше.

Реконструкція Олімпійського стадіону коштувала українським платникам податків $ 585 млн.. Марк Rachkevych, кореспондент Kyiv Post, який досліджував Євро-2012 на предмет корупції, заявив, що бюджет будівництва був більше, ніж на інших аналогічних європейських стадіонах. Він сказав: "Варшавський стадіон виявився на $ 35 млн. дешевше, але при цьому має величезний бізнес-центр поруч». Мюнхен Allianz Arena коштує менше, незважаючи на те, що Україні має більш дешеву робочу силу в порівнянні з Німеччиною.

Rachkevych додав: "Євро-2012 була дивовижною можливістю [для України] для реального розширення інфраструктурних проектів, включаючи державно-приватне партнерство і залучення приватних інвесторів, але вони [уряд] вирішили зробити це самостійно, в основному на гроші платників податків. Причому непрозорим способом. Так що тепер залишається питання: скільки грошей було на самому ділі витрачено, і скільки пішло в кишені народу?”

Минулого тижня генеральний підрядник олімпійського стадіону, Володимир Артюх, зізнався у привласненні 3 млн доларів суспільних грошей з державних банків. Згідно з документами, отриманими газетою Українська правда, Артюх має давні зв'язки з Колесніковим. Артюх був у партнерстві з адвокатом міністра, Іваном Шакуровим, що підтверджують документи. Хоча сам Артюх заперечує будь-який зв'язок з міністром.

В свою чергу і Борис Колесніков заперечує будь-який зв'язок з компанією Артюха. "Це абсолютно не так", -сказав Громницький. У міністерстві визнали, що деякі проекти Євро-2012 коштують дорожче. Але за їх твердженням, це сталося через те, що все потрібно було будувати в стислі терміни. Вибору не було. "Скупий платить двічі", - сказав Колесніков в минулому році, посилаючись на російське прислів'я.

Також залишилися без відповіді питання про другу таємничу фірму, Альтком. Це велика фінансово-промислова група, заснована в Донецьку, на батьківщині Януковича і в політичному серці Східної України. Альтком отримав $ 800 млн. від Євро-2012 у вигляді державного фінансування. Він отримав поза конкурсом контракти на будівництво злітно-посадкової смуги аеропорту в Донецьку ($ 225), Львівського стадіону ($ 175) і декількох доріг.

"Неясно, хто фактично володіє Альткомом, - пише видання. - Формально фірма відноситься до Eurobalt Limited - компанія, зареєстрована в Ньюхолл Street, Бірмінгем. Eurobalt в свою чергу, належить таємничої офшорної компанії, що базується в Белізі, Trinitron інвестицій.

В минулому році Комітет протидії корупції вистежив номінального "директора" компанії і з'ясувалось, що це жінка. Вона працює вчителем йоги на Кіпрі.
Учитель Лана Замба була проксідіректором фірми до грудня минулого року. (Лана була знята відразу ж після того, як її особистість була оприлюднена) Вона також була «директором» 23 інших британських фірм. Насправді вона не має нічого спільного з будь-якої з них. Про це Kyiv Post повідомив чоловік Лани.

На питання, хто може бути кінцевим бенефіціаром Альткома, Громницький сказав: "Я не знаю. Ніхто не знає, хто володіє Альткомом. Але немає жодного прямого зв'язку між ним та українським урядом. Альтком виконав дуже багато будівельних робіт .... Існувала прозора процедура . Тут немає ніякої темної історії ".

На питання, чи пов'язаний Альтком з урядом, він відповів: "У нас немає жодної інформації про це".

В опублікованому матеріалі, який підготував Польський центр східних досліджень, стверджується: було неясно, "хто насправді отримує прибуток" від діяльності Альткому ". Але "українські ЗМІ найчастіше згадують прізвище Колеснікова. Однак, враховуючи масштаби замовлень, що надається Альткому, є версія, що фірма пов'язана з групою вищих чинів в Україні, чиновників і бізнесменів, пов'язаних з стороною Януковича ".

Сергій Щербина, який проводив журналістське розслідування про корупцію Євро-2012 для Української правди, написав у своєму виданні: "Є стадіони, аеропорти. Об'єкти були побудовані. Це факт. З цим не можна сперечатися. Але залишається питання: як вони були побудовані?"

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Актуальність
(0 оцінок)
Автор
(0 оцінок)
Якість матеріалу
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань

Суспільство
23 листопада о 12:00 у Львівській облраді (кабінет №312) відбудеться перше засідання конкурсної комісії на заміщення посади директора КЗ ЛОР "Львівський обласний перинатальний центр". Про це повідомляє кореспондент сайту 032.ua. Заступник голови Львівської облради та голова комісії Володимир Гірняк зазначив, що була затримка по часу з оголошенням повторного конкурсу, оскільки Перинатальний центр мусив запрацювати. Читайте також: Вчительці зі Львова за цьку...
Пригоди
Сьогодні, 21-го листопада у Львові виникла пожежа на даху обласної лікарні, яка розташована на вулиці Чернігівській, 7. Як розповів у коментарі кореспонденту 032.ua речник ГУ ДСНС України у Львівській області Віталій Туровцев, інформацію про пожежу рятувальники отримали близько 11:37. Наразі на місце події вже виїхали пожежні підрозділи.  Інформація про масштаби пожежі та постраждалих наразі відсутня. Читайте також на нашому сайті:  Вчительці зі Львова за...
Суспільство
В управлінні транспорту ЛМР роздумують над тим, аби відновити курсування автобусних маршрутів №№ 12, 30, 35 та 54 за новими схемами руху. Про це у середу, 21 листопада повідомили у прес-службі міськради Львова, інформує сайт 032.ua. Так, за словами в.о начальника управління транспорту Олега Партики, ці автобусні маршрути не курсують містом вже кілька років через низьку рентабельність та небажання приватних перевізників працювати собі у збиток. Тому в мерії...
Суспільство
Сьогодні, 21-го листопада, активісти організації "Авто Євро Сила" знову заблокували рух автомобілів на трасі Київ - Чоп у Львівській області, протестуючи проти прийняття законопроектів №№8487 та 8488, які змінюють ставки акцизного податку на ввезення в Україну легкових автомобілів. Як зазначають у прес-службі патрульної поліції Львівської області, протестувальники блокують рух на трасі в населених пунктах Розвадів та Старий Милятин. Учасники акції протесту...
Бізнес
20 листопада на кондитерській фабриці "Ярич", яка розташована у селі Старий Яричів на Львівщині, запрацювала третя виробнича лінія з виготовлення затяжного печива та крекерів. Як повідомили у прес-службі Львівської ОДА, на фабриці встановили обладнання для приготування емульсії, камери ферментації, ламінування, калібрування стрічки тіста та формування заготовок із тіста для випічки. Відкриття нової лінії на ТОВ "КФ "Ярич" дозволить створити додаткові робоч...
Влада
Нещодавно спеціальна комісія від управління освіти з’ясовувала обставини ситуації, що склалася у Львівському ліцеї №2. Батько одного з учнів навчального закладу - Олександр Тарасюк повідомив, що класний керівник цькує його сина. До 12 листопада комісія перебувала в школі, а наприкінці минулого тижня прийняли остаточне рішення, яким передбачено притягнути вчительку початкових класів до дисциплінарної відповідальності, - передає 032.ua. Відповідні документи...
Інформація оновлена
У cереду, 21-го листопада у Золочівському районі Львівщини сталася ДТП за участі автомобіля "Сітроен Берлінго" та автобуса марки "Неоплан", водій якого перевозив туристів з Польщі в Україну. Як зазначают у відділі комунікацій ГУ Нацполіції у Львівській області, автопригоди сталася близько 06:30 на трасі «Тернопіль-Львів-Рава-Руська» . Наразі відомо, що внаслідок ДТП від отриманих травм на місці події помер 38-річний водій "Сітроену", мешканець міста Золочі...
Суспільство
У вівторок, 20-го листопада, комунальне підприємство "АТП-1" отримало перші п'ять великогабаритних автобусів "Електрон". Про це йдеться у повідомленні на сайті "АТП-1", інформує 032.ua. За словами директора підприємства Ореста Хамули, автобуси вже перебувають на території парку АТП. Машини мають довжину 12 метрів і можуть вмістити більше 100 пасажирів. Крім того, автобуси повністю пристосовані для перевезення маломобільних – людей з інвалідністю, батьків з...
Суспільство
У вівторок, 20-го листопада, у Львові зареєстрували петицію з вимогою збільшити тариф на проїзд в громадському транспорті міста до 9 гривень.  Відповідне звернення на сайті петицій зареєструвала Галина Велійка, інформує сайт 032.ua. Так, на думку авторки петиції, збільшення тарифу на проїзд дозволить вже за 3 місяці привести існуючий рухомий склад до належного технічного і санітарного стану, і підвищити рівень безпеки перевезення пасажирів; вивести автотра...