
Тема для обговорення
15:00, 19 жовтня 2014 р.
Дрег-рейсинг по головах
Тема для обговорення
Лише тижень залишився до фінішу передвиборної гонки. Вона була такою стрімкою, що швидше нагадувала не традиційні скачки, а справжній дрег-рейсинг. Коротка дистанція, максимально можливий темп і непогана траса - звична, обкатана. Проїхалися по головах електорату так, що мама не горюй.
Це звичайно, суб'єктивна оцінка, але здається, за останні 23 роки нинішня кампанія стала найбільш рекламообільною.
Її особливість - мінімум гречки і максимум обіцянок з багаторазовими повтореннями. Почитавши Закон про вибори і несподівано для себе виявивши там статтю про кримінальну відповідальність за підкуп виборців, тільки самі відчайдухи, в основному з числа мажоритарників, вирішили не відмовлятися від традиційних подарунків своєму електорату. Основна ж маса навіть завуальований підкуп у вигляді «допомоги місту» скоротила до мінімуму, зосередившись над винаходом нових слоганів, гасел і закликів, які, по ідеї замовника, повинні надихнути виборця.
Ми проаналізували риторику нинішніх виборів і вирішили поділитися з вами своїми спостереженнями.
Битва за Донбас
Битва за уми, серця і душі жителів Донецької та Луганської областей зараз йде не тільки на фронтах АТО, але і на інформаційному полі. Бої йдуть неабиякі. Підтягується «важка артилерія» у вигляді чорного піару і побиття агітаторів. Причому якби цих побиттів не було, то їх варто було б придумати і організувати, для того щоб потім піар на синцях зробити частиною передвиборного медіа-плану.
Спроби узурпувати право бути «голосом Донбасу» зараз докладають дві політичні сили - Сильна Україна і Опозиційний блок. Якщо проїхати по дорогам України від Маріуполя до столиці, можна спостерігати, як змінюється політична риторика партій з наближенням до сходу.
Наприклад, Опозиційний блок в Маріуполі віщає, що він і є голос Донбасса. Тот же блок у Запоріжжі закликає «Почути голос промислових регіонів». Доїжджаючи до Києва, голос Донбасу та промислових регіонів трансформується в банальний заклик до відродження і процвітання країни, що набив оскому на всіх попередніх виборах.
Примітно, що білборди «Голос Донбасса» від Опозиційного блоку з'явилися навіть в окупованому бойовиками Донецьку. Цікаво, звичайно, хто і як домовлявся з терористами про їх розміщення, але навряд чи ми про це дізнаємося.

оп блок донецк
Розраховує на свій електорат в Донбасі і Сильна Україна. Власне, підгортати виборця розумний Тігіпко почав ще влітку. Звертаючись до промислових регіонах, він обіцяє запустити промисловість, критикує зруйновані нібито Києвом економічні зв'язки підприємств і стверджує, що знає як це відновити. Про пенсійну реформу, скасування якої домагаються не лише українці, а й колишні соратники Тігіпка щодо її впровадження, природно ні слова.
Треба сказати, що в цій інформаційній битві за Донбас лідери демократичного блоку, як і раніше, програють регіоналам (так-так, саме їм, адже під час спілкування з виборцями в тому ж в Маріуполі представники нових політсил не приховують, що є послідовниками ПР). У своїй агітаційній риториці вони звертаються до частини мислячої аудиторії Донбасу, яка звикла зважувати і аналізувати отриману інформацію. Але якраз ця частина і без їх звернень проголосує за зміни. Тих же, хто звик в бюлетені шукати знайомі прізвища, ця риторика жодним чином не зачіпає. Так що, з великою часткою ймовірності можна сказати, що цей електорат залишився непохитним у своїх симпатіях.
Але навіть у цьому випадку сьогодні на Донбасі є місце для позитиву - його перестали протиставляти решти частини країни. Донбас - це Україна, стверджують усі кандидати, не залежно від партійної приналежності.
Війна і мир
Ця тема стала фішкою нинішньої передвиборчої гонки. Але це і зрозуміло. Скуштувавши війни, всі ми як ніколи прагнемо миру і цінуємо кожен новий день без пострілів. Наївно було б думати, що таке сильне прагнення політики обійдуть увагою і не стануть робити собі піар на горі.
Звісно, стануть.
У Кривому Розі кандидати змагаються, хто більше допоміг армії і пораненим. Жителям Луганщини обіцяють мир, стабільність, нові робочі місця і єдність України. І звичайно ж, розповідають, який політик скільки грошей направив на армію і на підтримку жителів Донбасу. Перемогу Україні обіцяють набагато менше, ніж в інших регіонах.
Президентський блок обіцяє мир через єднання, «Батьківщина» - мир, завдяки військовій перемозі. В цілому з нею солідарний і лідер Народного фронту. І тільки Ляшко - за війну до переможного кінця, до повного розгрому ворога, ну а потім - мир.
Власне, мир обіцяють всі, а ось рецепта, як цей мир досягти, немає ні у кого. Як перемогти, якщо воювати нічим? Або: як домовлятися про мир з Росією, якщо вона досі заперечує свою присутність в Україні? Або: про що можна говорити з терористами, якщо вони не можуть контролювати навіть самі себе? На прямі запитання про це кандидати уникають відповіді. Їхнє розуміння ситуації обмежується критикою мирного плану Президента. Тобто нам мир потрібен, але інший, не такий, а краще.
Характерний приклад. До початку перемир'я і режиму тиші на Донбасі лідер Сильної України Сергій Тігіпко різко критикував хід АТО і говорив про те, що Україні потрібен мир за всяку ціну. Після мінських домовленостей і оголошення перемир'я - знову не догодили Сильної Україні. Її лідер виступив у пресі із заявою, що такий мир нам не потрібен, тому що ми не знаємо, якою ціною він нам дістався. Загалом, що б не говорив Порошенко, головна задача - засудити його дії. Власне, стратегія зрозуміла, якби не такі кумедні казуси, як у випадку з боротьбою за мир.
Нові партії
На хвилі політичної кризи в парламент дійсно можуть зайти нові політичні сили. Вони з'явилися. Правда, не всі з них можна назвати новими.
По-справжньому новим голосом може стати політичне об'єднання «Самопоміч». Її лідер мер Львова Андрій Садовий, мабуть, єдиний, хто поступився першім місцем у своєму списку молодим політикам. Його мета - не парламент, а корінні зміни. «Самопоміч» проводить свою кампанію на гаслах про єднання (і напевно, могли б показати приклад, об'єднавшись з президентським блоком, що йде на вибори з тим же «гаслом») і необхідності реформ. В цілому, гасла, актуальні як ніколи для України. На відміну від інших нових партій, які утворилися конкретно під ці вибори, «Самопоміч» пропонує не тільки нову назву, а й абсолютно нові імена у списку. Чого не скажеш про решту новаків. І блок імені Президента, і агропартія «Заступ», і вже тим більше Опозиційний блок ведуть до парламенту прізвища, добре знайомі українському політикуму. Та й виборцю вони теж добре відомі. Наприклад, у Києві вночі невідомі підкоригували агітаційні білборди «Опозиційного блоку», до складу якого входять колишні члени Партії регіонів, На білбордах тепер красуються наклейки з написом "Партія рігіонів" (ФОТО: Олексій Гагарін Facebook).

оп блок
Ну щоб ніхто не переплутав.
Політичний креатив
З креативом в країні завжди було сутужно, але тільки не цього разу. Оригінальничати стараються і партії, і мажоритарники. Наприклад, в Одесі кандидати в народні депутати креативно підійшли до списку обіцянок. Павло Кошка обіцяє всі бюджетні гроші витрачати на себе, пенсіонерам збирається роздавати гречку, а студентам наобіцяв безкоштовний вай-фай.

кошка 2
Шоумен Олексій Дурнєв каже, що якщо потрапить до парламенту, буде пороти депутатів за прогули. Кандидат в народні депутати України Вадим Чорний обіцяє заплатити виборцям у разі своєї перемоги на виборах. Чорний пропонує кожному повнолітньому мешканцю Київського району Одеси до 1,600 грн у разі своєї перемоги на виборах до Верховної Ради. Кандидат наголошує, що оплата буде проводитися незалежно від того, за кого проголосував виборець.
В Білгороді-Дністровському кандидат Руслан Зозуля обіцяє працювати як негр. З цього приводу в соцмережах з'явилися фотожаби - на них президент США Барак Обама обіцяє «працювати як Зозуля».
Але найбільш креативним виявився Дарт Вейдер. Герой «Зоряних воєн» пообіцяв українцям, що «не дасть з'їсти їх сало», якщо переможе на майбутніх виборах. Ще один персонаж «Інтернет-партії» - Чубакка - готовий «вдарити по волосатої лапі корупції».
Креативят і в Харкові. Кандидат Алексндр Кірш, який став відомий в місті після випадку з обливанням «зеленкою», і скандалу, коли Кірша звинуватили в нездорової зацікавленості неповнолітніми хлопцями, обіцяє розправитися з чиновниками у разі своєї перемоги. «Набридли чиновники? Голосуй за Кірша!» - Віщає його політреклама.

Кирш
У Львові піднімає хвилю ексцентричний Олег Ляшко. Червоний тризуб на обличчі Володимира Путіна і слоган, що став лейтмотивом львівського товариства - ось таку політичну агітацію можна було спостерігати на вулицях Львова. До слова, нещодавно білборди зникли, втім згадка про Путіна і хто він такий, на думку Ляшка, проживає в серцях львів'ян.

Мажоритарні приколи
Мажоритарникам зараз не позаздриш. Після того, як за підкуп виборців ввели кримінальну відповідальність, простір для їх агітації різко скоротився. Фантазії не вистачає. Якщо не за гречку - то як? Спочатку привчили електорат до передвиборчої роздачі слонів, а тепер у народа «ломка» - дайте їм що-небудь корисне у вигляді бонусу за голос. Деякі, звичайно, мають хист і креативят в міру сил і фантазії (дивіться попередню главу). Тим же, у кого з фантазією проблеми, залишається тільки покладатися на власні ораторські здібності, та ще на локомотиви. Такими локомотивами в Харкові, наприклад, виступають важковаговики Добкін і Кернес, які своїм обличчям допомагають тягнути до Ради Опозиційний блок і його мажоритарників. Використовують прийом локомотива і в Кривому Розі, тільки прізвища тут світяться інші. Правда, в соцмережах криворіжці до таких штучок ставляться скептично, очікуючи від кандидатів чогось більшого, ніж піар на чужих заслугах.
В цілому, аналізуючи все це агітаційне сміття, доводиться констатувати: політики не зробили роботи над помилками. Військова агресія, загроза розвалу країни, криза в економіці ... Здавалося б, що ще має статися, щоб перестати грати людьми і брехати. Ан ні. Не гребують нічим - принижують армію, очорнюють європейський вибір країни, російських танків не помічають, не гребують навіть малювати свої обличчя на тлі добре всім відомих триколорів в розрахунку на специфічний електорат. Це так звані опозиціонери. Ті ж, хто сьогодні представляє владу, захлинаються в популізмі, приховуючи правду, відкопують скелети в шафах своїх супротивників, граючи в битву компроматів. Загалом, все ті ж граблі.
Одна надія, що роботу над помилками ми, виборці, зможемо зробити самі, вже наступної неділі, 26 жовтня, на виборчих дільницях.
Стас Ребрик
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
Як змінити прописку в Києві: від нуля до героя за кілька кроків!
Новини компаній
17:00
Вчора
16:19
Вчора
ТОП новини
Оголошення
07:49, 10 червня
15:11, 13 червня
17:59, 16 червня
43
live comments feed...
Коментарі