Холодна зима 2014-го

За двадцять три роки незалежності України жоден уряд так і не спромігся розробити ефективну програму енергобезпеки, яка стимулювала б українців економити енергоресурси, а значить, і власні бюджети.

 За великим рахунком, усі ці роки всі ми мало замислювалися над тим, що регулятори тепла на батареях, вимкнене світло і газ - це потрібно, насамперед, нам. Адже коли ми менше споживаємо енергоресурсів, то і менше платимо. Події 2014 року, фактично війна з Росією поставили Україну на межу виживання. Як би цинічно це не звучало, але, можливо, нинішні обставини підштовхнуть і пересічних українців, і владу до розробки та реалізації масштабної програми енергетичної безпеки країни. Вона повинна передбачати і скорочення обсягів споживання енергоресурсів, і пошук альтернативних джерел тепла і світла, і економічні стимули для тих, хто економить.

 На жаль, держава до цього часу не стимулювала до економії. На нашій пам'яті лише одного разу під час перебування прем'єр-міністром України Юрія Єханурова в Києві заговорили про необхідність прийняття на державному рівні програми енергозбереження. Як один з елементів програми було запропоновано встановити у всіх будинках металопластикові вікна. Механізм запропонували досить простий: будь-який бажаючий міг взяти кредит на установку пластикових пакетів, а держава частково погасило б цей кредит. Експерти стверджують: заміна старих, дерев'яних вікон на нові дає до 50 відсотків економії тепла. На жаль, програма так і залишилася на папері. Як і безліч інших. Якби програми енергоефективності були реалізовані хоча б на 50 відсотків ще п'ять-десять років тому, сьогодні ми б не заглядали з жахом в недалеке майбутнє, не розуміючи, якою буде зима 2014-2015 і чи витримає її енергосистема України.

 Адже за двадцять три роки незалежності можна було б значно скоротити витрати газу, перевівши комунальну сферу і промислові підприємства на альтернативні джерела енергії. Як це зробив, наприклад, дніпропетровський бізнесмен-мільярдер Віктор Пінчук. Розуміючи, що плавити метал і виробляти труби в морально застарілих газових печах нерентабельно і не вигідно, він з нуля збудував у Дніпропетровську новий завод з електропечами.

 Розуміють необхідність максимально економити енергію і в Дніпропетровській обласній раді. Рік тому тут ініціювали конкурс міні-проектів з енергоефективності. Переможці - як правило, це товариства співвласників багатоквартирних будинків - в кооперації з місцевою владою проводять теплову санацію своїх будинків. Десь змінюють вікна в під'їздах, десь - повністю утеплюють фасади. І все це - на умовах співфінансування: як мінімум 20 відсотків коштів в реалізацію міні-проекту вкладають мешканці будинків.

 Зараз цей проект реалізують уже в школах і дитячих садах.

 "Ми не тільки допомагаємо жителям Дніпропетровська робити свої будинки тепліше, але й вчимо їх економити енергію. Це потрібно робити, починаючи з дитячого садка і школи. Повірте, коли син-школяр дома нагадує татові чи мамі, що потрібно вимикати світло, це ефективніше будь-яких лекцій ", - пояснив ініціатор проекту енергоефективності глава Дніпропетровської обласної ради Євген Удод.

 Там же, де бездумно витрачають світло і газ, а це, як правило, на підприємствах комуненерго, страждають, насамперед, звичайні люди.

 Так в Кривому Розі мешканці вулиці 22-го Партз'їзду запропонували утеплювати голі труби квитанціями «Тепломережі», виставленими їм за опалення в листопаді. У дворах по цій вулиці теплоізоляція практично відсутня, уздовж лінії теплопостачання висять лахміття руберойду і клубочиться пар. У цей час у панельній хрущовці стіна покрита цвіллю, в квартирі дуже сиро, температура на побутовому градуснику +13. Зате платити комунальники змушують по повній.

 Ще влітку столичний мер Києва Віталій Кличко, коментуючи ситуацію з майбутнім опалювальним сезоном, попередив, що в квартирах киян буде холодніше, ніж в минулому році, і рекомендував городянам "звернути особливу увагу на енергозберігаючі технології" і підготуватися "до землі" (Кличко часто обмовляється ).

 У відповідь на прохання столичного градоначальника, кияни почали активно готуватися до майбутньої зимівлі. У всіх районах Києва можна було бачити альпіністів, які утеплювали стіни багатоповерхових будинків на перших, останніх і будь-яких інших поверхах. У житлових будинках утеплювали в основному окремі квартири, іноді цілі поверхи або під'їзди.

 Як розповів співробітник однієї з фірм, що спеціалізуються на утепленні квартир киян, Валерій, цього року попит на їх послуги зріс мінімум в два рази: "Ми вже кілька років цим займаємося, але в цьому році якийсь бум: замовлень, як мінімум в два рази більше ".

 Відзначимо, що креативні кияни все частіше стали фарбувати фасади будівель в різні кольори, іноді навіть в українську символіку. А в одній з шкіл столиці утеплений фасад будівлі розфарбували яскравими фарбами.

Холодна зима 2014-го (фото) - фото 1 Холодна зима 2014-го (фото) - фото 1

 У Маріуполі до непростої зими стали готуватися задовго до її початку. Наприклад, у сільській місцевості деякі запасалися біопаливом. Звичайний кізяк, перемішаний з половою, соломою або тирсою, сушать на сонці, потім ріжуть на бруски і цими брикетами будуть топити печі, якщо газ відключать, а вугілля не завезуть.

 А в самому місті віддають перевагу більш сучасним рішенням проблеми. Наприклад, купувати бензогенератори, що виробляють струм. Недешево, але в якості екстреного заходу з порятунку від замерзання цілком годиться. Підвищеним попитом зараз користуються і печі-буржуйки.

 Ну, а мешканці багатоповерхівок почали перейматися утепленням. Як і в столиці, в місті в жовтні-листопаді масово обшивали утеплювачами будинку, утеплювали вікна, використовуючи сучасний герметик, малярні скотчи, самоклеючі плівки. Все це частково рятує від продування квартир там, де власники не встигли поміняти старі дерев'яні рами. Але якщо чесно, навіть всі ці заходи не роблять квартири маріупольців тепліше, враховуючи те, що котельні економлять теплоносій.

 Найважче нинішньою зимою буде жителям Луганської та Донецької областей. В умовах практично окупації частини української території ніхто не може гарантувати населенню стабільного енергопостачання. Але глава НАК "Нафтогаз" Антон Коболєв в інтерв'ю одному з телеканалів заявив, що перекривати вентиль і припиняти постачання газу в окупованих районах ніхто не буде. Він зазначив, що у випадку з цілими регіонами неможливо зробити часткове «обрізання» - тільки тим, хто не платить. Можна відключити або всіх, або нікого. Вирішили, що в сформованій ситуації відрізати людей від газу - рівносильно геноциду. Тому «Нафтагаз» прийняв явно не економічне, а політичне рішення - не відключати. Тим не менш, на всяк випадок, в Донецькій і Луганській областях готуються опалювати будинки альтернативними джерелами енергії.

 Наприклад, для опалення Алчевська можна використовувати пар, який є побічним продуктом при виготовленні коксу на місцевому коксохімзаводі.

 «Зараз цей пар просто скидається в атмосферу, а адже він може обігріти місто на 80%», - сказав один з розробників програми Микола Андрійчук, депутат облради, член комісії з питань промисловості, екології та ЖКГ. Проте на даний момент через бойових дій роботи в цьому напрямку не проводяться.

 Тим часом у райцентрі Марківка Луганської області, що за 140 км від обласного центру, група винахідників почала розробляти альтернативний енергоносій - біопаливо. Інженери Сергій Трухнов і Володимир Карсський створили лабораторію і почали з рослинної олії отримувати біосолярку для автотранспорту.

 Біосоляркой можна заправляти автомобіль, що має дизель-установку, або комбайн типу «Джон Дір». Це було випробувано в "польових умовах" - на двох десятках тракторів. Вихлоп від біопального має такий же запах, який буває на кухні, коли щось смажиться на пісному маслі. У вихлопних газах біопалива набагато менше шкідливих речовин. А сама машина йде набагато краще, м'якше, легше, ніж на звичайній солярці. Винахідники зважилися взятися за переробку рослинного жиру ще в 2004 році. У 2005 році вони створили пілотну установку з виробництва біопалива (на 50 літрів масла), в 2006 р вже виробили 20 тонн біосоляркі. Створили «міні-завод», здатний випускати 10 тонн палива на добу. Це пальне виявилося краще і дешевше продаваного на бензоколонках. Змащувальні властивості біопалива набагато краще, ніж звичайного пального. Отже, мотор менше зношується. У Європі в дизпаливо в обов'язковому порядку підмішують від 5 до 30 відсотків біопалива. Крім того, біопаливо - і прекрасний розчинник, який вимиває всі забруднення з бензобака, шлангів, двигуна. Це теж продовжує термін роботи двигуна. Однак після того, як ціна на рослинну олію підскочила (на початку проекту масло коштувало 4 грн за літр), виробляти біосолярку стало нерентабельно.

 Свої "Кулібіни" є і на Львівщині, і на Миколаївщині. Наприклад, недалеко від Львова у селі Солонка є будинок, в якому господар опалює будинок, нагріває воду і отримує електроенергію від сонячних батарей, які він встановив на даху свого будинку. Обладнати такий будинок - дороге задоволення, але за словами пана Романа, система окупить себе вже через п'ять років. А надлишок виробленої енергії, чоловік планує продавати державі. Встановлення однієї такої батареї коштує 500 євро.

10672392_1566364146917848_4140329665092200928_n (1)

 Миколаївський винахідник Євген Воробйов придумав універсальний багатофункціональний прилад, який використовує і для обігріву, і для приготування їжі - багатофункціональний бочонок "Бомба".

 Воробйов стверджує, що так і економити виходить, і до електрики не «прив'язаний", особливо, якщо жити в приватному будинку.

 Крім того, частину таких обігрівачів вже отримали наші бійці і активно використовують їх у зоні АТО.

 Холодна зима 2014-го (фото) - фото 3

"Хай буде світло, сказав електрик. І перерізав дроти!"

До проблеми холодних батарей додалися ще й віялові відключення електричної енергії. Тим, хто народився в незалежній Україні, раптові відключення світла невідомі. А старші люди ще пам'ятають, як різко пропадало світло в квартирі або в офісі. Причому зникав в самий невідповідний момент. Нинішні віялові відключення пов'язані з дефіцитом електроенергії. Що, у свою чергу, пов'язано з непрацюючими шахтами Донбасу та ремонтом енергоблоків на АЕС. Зокрема, на Запорізькій атомній станції. У самій Запорізькій області, згідно з даними ВАТ «Запоріжжяобленерго», у зв'язку з віяловими відключеннями електропостачання 98% промислових підприємств зіткнулися з необхідністю скорочення споживання електроенергії.

 Дане питання обговорили керівники підприємств з владою Запорізької області. У ході наради Міністр енергетики та вугільної промисловості України Володимир Демчишин запропонував запорізьким підприємствам перейти на роботу в нічні зміни.

 Пропозиція пов'язана з необхідністю скоротити споживання електроенергії в області на 15%, особливо економія необхідна в години пікових навантажень: з 8.00 до 11.00 і з 17.00 до 22.00.

 «Якщо є така можливість, перейти на нічний час роботи - нею треба скористатися, це буде оптимальне вирішення проблеми. Зі свого боку я буду виступати за коригування тарифної політики, і стимулювати тих, хто працює в нічний час», - заявив міністр.

 В даний час відповідні графіки розробляються, а підприємства намагаються підрахувати можливі збитки. Однак поки від керівників промгігантів не надходило заяв про проблеми, незручності, пов'язані зі скороченням споживання електроенергії.

 Миколаївці вже почали звикати до постійних відключень електрики. Як правило, світло в квартирах городян "пропадає" два рази на день - вранці і ближче до вечора - по кілька годин.

 Городяни пристосовуються, як можуть. Хтось може в цей час відпочити, хтось затримується на роботі або їде до родичів, у яких не відключили електрику, а винахідники ламають голову над тим, як придумати штуковину, яка і без електрики могла б обігріти, приготувати, випрати і т.і.

 А ось в Одесі незадоволені віяловими відключеннями городяни навіть пікетували енергопостачальну компанію. Це трапилося після того, як кілька днів тому в Південній Пальмірі була зафіксована максимальна за останні півроку пробка в 9 балів, що утворилася через непрацюючі світлофори .. Природно, регулювання перехресть мала б забезпечувати ДАІ, але у інспекції не вистачає ресурсів, щоб охопити всі перехрестя.

 Добродушні одесити часто приходять на допомогу. Так, журналісти стали свідками, як троє одеситів у годину пік управляли трафіком на перехресті Балківської і Мельницької. Волонтери-регулювальники розповіли, що допомогти іншим учасникам дорожнього руху вони вирішили, оскільки самі до того стояли в заторах.

Комунальна мафія живе і процвітає?

 У той час, як більшість українців не від хорошого життя намагається підтримати хоча б мінімальний температурний режим у своїх квартирах, масово утеплюють будинки, міняють звичайні лампочки розжарювання на енергозберігаючі, комунальники продовжують жити на широку ногу. Наче й не було Майдану, як ніби економічна ситуація зараз краще ніж в Об'єднаних Арабських Еміратах.

 Так, прокуратура Харківської області почала кримінальне провадження за фактом розкрадання бюджетних коштів посадовими особами КП «Харківські теплові мережі» (ч. 5 ст. 191 КК України).

 За інформацією заступника прокурора області Олександра Стратюка, за минулі два роки комунальники уклали і оплатили ряд договорів про поставку товарів, робіт і послуг. Але, як виявилося надалі, підприємства, з якими укладалися ці угоди, мали ознаки фіктивності.

 Протягом 2 років через фіктивних «постачальників» для подальшого переведення коштів у готівку пройшло 22,5 мільйона гривень.

 "Харківські теплові мережі" запевняють, що свою роботу вони виконують у повному обсязі.

 «Температура подачі в квартири залежить від температури на вулиці, - розповіли в прес-службі «Харківських теплових мереж ». - У нас стоїть терморегулювання, тобто, якщо на вулиці -10 градусів, то на виході йде одна подача температури в квартири, а якщо на вулиці -30 градусів, то, відповідно, інша ».

 Незважаючи на «розумний» підхід до опалення, в КП зізнаються: самі системи подачі вже старі і зношені, тому не завжди в квартири доходить потрібна температура.

 Схожа ситуація і в Запорізькій області. Тут надбанням громадськості стали хитромудрі схеми місцевих комунальників. Виявляється, вони перераховували отримані від населення кошти на рахунки "наглядача" за Запоріжжям Віктора Анісімова, відомого під прізвиськом "Онисим". Мільйони гривень осідали на рахунках тіньового керівника міста.

 У Дніпропетровську влітку затримали віце-мера, який жив на широку ногу, відбудувавши цілий маєток. Кошти на таке життя чиновник отримував, проводячи "правильні" тендери в комунальній сфері.

Замість післямови

Те, що Україна взяла курс на Європу, дає підстави для обережного оптимізму. Європейський досвід реформування комунальної сфери та економії може бути безцінним і просто рятівним для України. Адже наші європейські партнери давно вже зрозуміли необхідність раціонального витрачання енергії. Там звикли рахувати гроші і не переплачувати без потреби. З іншого боку, в Європі неможливо собі уявити, що споживач не розраховується за надані послуги.

 Експерти радять: в Україні потрібно кардинально модернізувати комунальну сферу, використовуючи світовий досвід економії енергії. Разом з тим, тарифи на теплову та електроенергію мають бути виправданими та економічно обґрунтованими.

 За великим рахунком, зараз мова йде не просто про економію. Від того, навчимося ми раціонально використовувати ресурси, залежить, чи зуміємо ми зберегти суверенітет своєї країни. Все залежить від нас з вами.

Володимир Буга

Опалення 2014
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Актуальність
(0 оцінок)
Автор
(0 оцінок)
Якість матеріалу
(0 оцінок)
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань

Бізнес
У четвер, 20 вересня, депутати Львівської міськради розглянули одразу кілька петицій, які стосувались будівництва сміттєпереробного заводу у Львові на вулиці Пластовій,13. Як повідомляє кореспондент 032.ua, депутати розглядали два проекти ухвал, які стосувалися петицій львів'ян про заборону будівництва сміттєпереробного заводу на вул. Пластовій, 13 і пошук нової ділянки для будівництва заводу за межами  Львова. Першу ухвалу підтримало тільки 12 депутатів,...
Суспільство
Шевченківська РА провела тендер на капітальний ремонт дворів, внутрішньоквартальних дворів та тротуарів на вулиці Ю.Липи,45 Про це стало відомо з порталу електронних закупівель Prozorro, пише сайт 032.ua. В тендерному конкурсі  брали участь дві фірми: ТОВ "Альтбуд ЛВ" та ТОВ "Ергобуд". Переможцем торгів стала фірма "Альтбуд", пропозиція якої склала 4,9 мільйона гривень. У закупівлі конкурентом "Альтбуду" було ТОВ "Ергобуд". Однак пропозиція фірми-переможця...
Суспільство
На ділянці тротуару поблизу головного корпусу Львівської політехніки тривають ремонтні роботи за проектом "Вулиці для всіх". Як зазначив у коментарі для 032.ua менеджер проекту «Вулиця для всіх» Максим Терлецький, роботи на цій ділянці стартували на початку минулого тижня. За його словами, при сприятливих погодних умовах їх мають завершити до кінця місяця. Підрядником є ФОП Луць В.В. Читайте також: Форум видавців у Львові: вартість, спеціальні гості та най...
Суспільство
У жовтні цього року у Сихівському районі міста на ремонт планують закрити вулицю Грунтову. Відповідний тендер на порталі публічних закупівель Prozorro оголосила Сихівська РА, інформує сайт 032.ua. В рамках ремонту тут мають відбутися демонтажні роботи, укріплення узбіччя, прокладення асфальту, замощення тротуарної плитки по типу ФЕМ, встановлення дорожніх знаків та дорожньої розмітки. Фірми можуть подавати свої пропозиції на тендер до 5-го жовтня. Ремонтні...
Суспільство
Сихівська районна адміністрація ЛМР оголосила тендер на проведення каптільного ремонту доріг та тротуарів по вулиці Сихівській. Про це стало відомо з порталу електронних закупівель Prozorro, пишуть журналісти видання 032.ua. В технічному завданні зазначено, що майбутній переможець тендеру має створити на вулиці Сихівській комфортні умови для руху пішоходів, людей з обмеженими фізичними властивостями та покращити благоустрій вздовж вулиці. На ремонт вулиці...
Суспільство
У суботу, 22 вересня, розпочнеться випуск нових дванадцятиметрових автобусів МАЗ на маршрут №47А, який у серпні відновив рух по вул. Личаківській і курсує з пл. Різні на просп. Червоної Калини. Про це повідомили на сайті АТП-1, інформує 032.ua.  За словами директора львівського комунального АТП №1 Ореста Хамули, у суботу на маршрут №47А запланований випуск п’яти нових МАЗів. У подальшому випуск на маршруті №47А буде збільшений. «Очікуємо на отримання ще де...
Суспільство
У межах Європейського тижня мобільності у Львові відбулася спеціальна серія Urban Cafe, присвячена темі сталої мобільності (пересування) у містах. Кореспондент 032.ua побував на лекції про дослідження розвитку мобільності у містах Європи та занотував основні тези. Східна Європа і, зокрема, Україна зараз стикається з тими самими транспортними проблемами, які мала Західна Європа декількома роками раніше. Відтак, львів’янам запропонували ознайомитися з резуль...
Суспільство
АТП-1 заборонить пасажирам заходити у автобуси, які курсують за маршрутом №2, через двері, що розміщені посередині і в кінці салону. Про це підприємство повідомило на своєму офіційному сайті, інформує 032.ua.  Нагадаємо, що експеримент з входом через передні двері та виходом через середні і задні уже діє на маршруті №6А із 13 серпня. За інформацією АТП-1, експеримент показав, що вже до кінця літа кількість пасажирів, які платять за проїзд, зросла на 17%. Ц...
Новини компаній
Вперше у Львові! Ми відкриваємо портал в 90-ті роки минулого століття! Легенда дискотек і хіт-парадів, топовий артист 90-х – NANA! Його пісня «Lonely» досягла платинового статусу і знаходилася понад 20 тижнів на першому місці європейських чартів! Крім того, світову популярність здобули його наступні композиції: «He's Comin», «Too Much Heaven», «Remember the Time» - усі ці пісні, без винятку, були в п'ятірці європейських  хіт парадів! Отож, 13 жовтня у клуб...