На Захід підеш - коня втратиш, на Схід - півцарства віддаси ...

Ось вже багато років наші політики вирішують питання - яка ж з цих перспектив краще для України.

Митний союз, де Путін, росіяни, сябри, балалайки,  бульба і ведмеді. Або ж - Європейський, де геї, одностатеві шлюби, фемінізм і хвалена демократія.

Якщо серйозно, то, на жаль, в цьому питанні завжди було мало економіки. Українська влада, зближуючись то з Росією, то з Європою, по суті, просто загравала то з східним, то із західним електоратом своєї країни. Іншими словами, думати про реальну користь для України у нас не прийнято.

У Донбасі і в Криму люблять братів-росіян, на Західній Україні мріють жити, як у Європі. От влада і розривалася на частини, щоб догодити і тим, і іншим.

У результаті на міжнародній арені наша країна виглядає як дурнувата наречена, якій начебто й заміж треба, і два наречених є, один кличе, але боязно, а другий і не кличе особливо, але зате і не жене.

Природно, питання серйозне. І як східний, так і західний вибір загрожують Україні втратою частини державного суверенітету.

Щоб стати асоційованим членом ЄС, Україні потрібно виконати ще 11 вимог. Поки повністю ми не виконали жодної.

У Митний Союз можна хоч зараз. Але відносини нашої країни зі «старшим братом» не так вже безхмарні. Велика труба пролягла між нами. Газова. До того ж, протести підприємців у тихій «радянській» Білорусії, яким у зв'язку зі вступом до МС потрібно оформляти нереальні документи для продажу російських товарів, також привід задуматися.
Тому давайте відкинемо в сторону лірику, а-ля «слов'янська єдність» або «європейський рівень життя» і подивимося, яким чином вибір міжнародних економічних партнерів вплине на життя в наших регіонах.

Львів. Більшість львів'ян впевнені, що членство України в Митному союзі передбачає контроль над стратегічними галузями економіки. А ось ЄС там асоціюють з віковими культурними традиціями і вважають, що європейський курс країни сприятиме інтеграції прикордонного бізнесу з підприємствами розвинених країн ЄС.
Чим ближче на схід, тим сумнівів більше.

Наприклад, місцева влада Запоріжжя ніяк не може зрозуміти політику у верхах. Україна начебто тимчасово взяла європейський курс, а в місті взяли і заборонили ... виставку карикатур, що зображає одночасно дві реальності - українську та європейську з відповідними коментарями - і пояснюючи основні відмінності між Україною та ЄС.

Економіка міста Одеси давно переорієнтована саме в бік Європейського Союзу.
По-перше, основна галузь регіону - транспортна - взагалі не орієнтована на схід. Країни Митного союзу мають свої чорноморські порти в Росії і не зацікавлені в українській перевалці. Винятком є тільки Біларусь, але частка вантажів нашого північного сусіда - невелика. У той же час, порти Великої Одеси приймають і відправляють морем вантажі для країн Прибалтики. Також портова інфраструктура створює ряд підприємств сільськогосподарської переробки, орієнтованої на експорт до країн ЕС.

Митний Союз в Одесі через компанію «ЛукОйл» донедавна контролював лише Одеський нафтопереробний завод, але той більше простоював, ніж працював, і його продукція не користувалася великим попитом. Зараз і це підприємство в руках українських бізнесменів, які заявляють про готовність закуповувати нафту для переробки у країн Близького Сходу.

До речі, губернатор Одеської області Едуард Матвійчук завжди патронує різні євроінтеграційні заходи. Це й зрозуміло, адже до приходу у велику політику він редагував газету «Європа Центр».

У січні 2013 року Миколаїв відвідала з візитом делегація російських чиновників, щоб взяти участь у круглому столі «Можливості відновлення і розвитку на ринковій основі російсько-української економічної інтеграції в суднобудівному виробничому комплексі». Організатори припускали, що учасники круглого столу оцінять вигоди для суднобудівної галузі України від вступу до Єдиного Митного Союзу з Росією, Білоруссю і Казахстаном, і, загалом, доповідачі з цифрами і фактами доводили аудиторії перспективність цього "українського вибору".

Сьогодні частка українського суднобудування в імпорті Росії становить близько 3%, від загального обсягу суднобудівного імпорту в 1,3 мільярда доларів. Мова йде не стільки про суднобудування, скільки про комплектуючі, наприклад, турбіни заводу «Зоря-Машпроект», тобто з тих позицій, по яких росіяни не можуть знайти замінники. Як повідомив заступник директора Інституту народногосподарського прогнозування Російської академії наук А.А.Шіров, ця цифра може зрости до 7% за умови вступу України до Митного союзу.

У круглому столі брав участь голова Всеукраїнського громадського руху "Український вибір" Віктор Медведчук - затятий адепт Митного союзу.

«Митний союз представляє для українських корабелів колосальний ринок збуту. Тільки в січні - листопаді минулого року країни МС, в основному Росія, імпортували суднобудівної продукції майже на 1,5 млрд. доларів, але лише менше десятої частини цієї суми припало на Україну», - заявив політик.

У Кривому Розі представники Партії регіонів говорять, що країна йде до Європи, але і зона вільної торгівлі з країнами СНД місту не завадить. Враховуючи те, що через місцеву митницю проходять в основному вантажі підприємств.

Взагалі на Дніпропетровщині, під час губернаторства Олександра Вілкула місцева торгово-промислова палата активно займалася залученням інвестицій в регіон.
Промислові можливості регіону екс-губернатор презентував і в Латвії, в США, і в ряді інших держав, що, безумовно, піднімало і світовий рейтинг регіону, і сам регіон в очах його жителів.

Станом на кінець 2012 року в регіон інвестували 27 країн.

Під час губернаторства Колеснікова, якщо вірити дослідженням журналу Forbes, Дніпропетровщина скотилася з 1-го місця на 18-е з можливих 25-ти.

Словом, від «хазяїна» області залежить багато. І неважливо, який вектор заданий зверху, головне, не забувати про інтереси свого регіону.

Харківські експерти запевняють, що Митний союз дасть можливість Україні бути присутній на відкритих засіданнях органів управління Митного союзу, а також мати доступ до певних документів. Це дозволить Україні захищати національні економічні інтереси - як країни в цілому, так і кожного її регіону зокрема.

«Для нас - за традиційно сильним експортним позиціям, зокрема продукції ВАТ«Турбоатом », ДП« Завод «Електроважмаш», ДП «ХМЗ« ФЕД », ПАТ« Харківський підшипниковий завод ». Про довготривалі перспективи  і потенційні можливості для регіону можна буде говорити після детального опрацювання договірно-правової бази Митного союзу і Єдиного економічного простору», - говорить заступник голови Харківської облдержадміністрації Юрій Сапронов.

Варто відзначити, що Російська Федерація, Казахстан і Білорусь традиційно залишаються важливими торговельними партнерами Харківської області. Так, за підсумками 2012 року РФ, Казахстан і Білорусь займають 1-е, 2-е і 3-е місця відповідно за обсягами товарообігу серед країн СНД: 37,5% зовнішньоторговельного обороту області припадає на країни МС.
Враховуючи, що вся харківська велика промисловість - «ФЕД», «Комунар», авіазавод, «Хартрон» - орієнтована на Росію, тобто зараз область близько 60% продукції машинобудування продає в Росію, то при повному членстві в Митному союзі є надія збільшити цей показник до 80%.

У Донецьку вибір вектора - Євроінтеграція чи Митний союз - і місцевою владою, і економістами розглядається в переважній більшості випадків у бік другого. Так, міський голова Донецька Олександр Лук'янченко вважає, що потрібно вважати баланс інтересів, і якщо на сьогодні економіка Донецької області більше прив'язана до держав євроазіатського регіону, то від істини нікуди не дінешся.

«Є, звичайно, і підприємства, орієнтовані на західні ринки. Але донецькі підприємства більше пов'язані з країнами східної частини. Сьогодні яка користь від того, що Харцизький трубний завод, який будувався для всього колишнього Союзу, не завантажений через те, що політика превалює над економікою? Чому сьогодні "Азовмаш", який робив вантажні вагони, варто через те, що головний споживач цієї продукції - Росія не бере їх? Потрібно дивитися місткість ринку, і я думаю, що з тією країною, з якою у нас однаковий менталітет, одна мова - буде легше домовитися з усіх компромісних питань ", - говорить він.

 Глава Донецької філії Національного інституту стратегічних досліджень, професор Юрій Макогон з цього приводу також говорить, що, незважаючи на явний вектор євроінтеграції, що фігурує в посланні Президента України, він радить підходити до цього питання виважено.

«Стоїть завдання про рівномірність векторів, не тільки Євросоюз, але і Митний союз. СНД для нас теж дуже важливий ринок. Я вважаю, що для економіки східного регіону вигідний Митний союз. У тій зоні, де працюють наші підприємства і кооперації,  ми зорієнтовані саме на цей ринок. І в частині гірського устаткування, і в частині металургії, трубної продукції. У нас є потенціал транскордонного співробітництва єврорегіону "Донбас" (куди входять три області - Донецька, Луганська і Ростовська - ред.). Підприємства енергетичного, атомного енергетичного машинобудування, транспортного, вугільного машинобудування зорієнтовані відразу на три області. Порт Маріуполь працює за системою економіки з Волго-Донським каналом. Для нас Митний союз відкрив би додаткові перспективи, або хоча б не закрив ті, що ми маємо.

Але я хочу підкреслити, що я не протиставляю ці вектори. Вони доповнюють один одного. Якщо брати тільки економічний аспект проблеми, то добре доповнюють один одного сектора, а не протиставляють. До того ж не варто забувати, що і Україна, і Росія є членами СОТ, де діють єдині правила торгівлі ».

Луганськ, природно, в цьому сенсі мало чим відрізняється від Донецька. Ряд великих підприємств області давно мають російських інвесторів. Зокрема, під росіянами знаходяться такі флагмани, як «Луганськтепловоз» і Лисичанський нафтопереробний завод (ЛІННИК). У першого підприємства - справи не найкращі, а друге і зовсім не працює вже півроку. Місцеві мешканці протестують, а комуністи запевняють, що питання роботи ЛІННИК буде вирішено, як тільки Україна вступить до МС. Мовляв, відразу підуть поставки нафтопродуктів.

До того ж, у Луганщини як ні в однієї іншої області - 750 кілометрів кордону з Росією. І, природно, тут навіть є люди, які хочуть стати з Росією однією державою.

Однак, як не дивно, колишній губернатор Луганщини, глава фракції ПР у парламенті Олександр Єфремов висловив несподівану для луганчанина точку зору з цього питання.

«Запитайте себе - чи хочете ви, щоб Україна була самостійною або була в обозі? Цим і пояснюється обережність Президента в питанні відносин з Росією. Наша кінцева мета - це Європейський Союз, але нас там ніхто не чекає », - зазначив нардеп.

За його словами, щоб вступити до Євросоюзу, Україні потрібно провести лібералізацію візового режиму і адаптувати законодавчу базу.

Що ж стосується  Євразійського Союзу, то як підкреслив Єфремов, ми не в праві створювати надбудови в системі держуправління, так написано в Конституції.

«Тому Президент сказав: давайте ми будемо спостерігачами і за формулою 3 +1 розвивати зв'язки», - сказав глава фракції ПР. Однак, за його словами, Росія своєрідно розуміє співпрацю.

«Україна отримує 3 роки найвищу ціну на газ в Європі. Йдуть команди затискати український бізнес », - зазначив він.

Єфремов також підкреслив, що російський ринок збуту - це півтора трильйона, а європейський - 15 трильйонів доларів.


Що можна сказати в якості підсумку?

Було б набагато краще, якби при вирішенні цього питання було б менше політики, а більше - економіки і державних інтересів.

Українським політикам непогано було б прислухатися до слів лідера Національного фронту Франції, депутата Європарламенту Марін Ле Пен:

«Думаю, що, в цілому вступ до Євросоюзу буде помилкою для вашої країни. Україна має можливості розвитку і без Європейського Союзу. ЄС зазнав краху і, на жаль, я повинна визнати, що всі зараз намагаються звідти виходити. На мою думку, нації повинні бути суверенними і вільними. Кожна нація має розвиватися вільно. І Україна має своє особливе місце в сім'ї європейських народів », - додала депутат Європарламенту.

Проте, щоб мати особливе місце, при владі в Україні повинні стояти справжні патріоти, які здатні відстоювати національні інтереси, і ставити їх на перший план.
Чи є такі в нашому політикумі?

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі

Культура
У середу, 30 вересня, православні вшановують пам'ять святих мученець Софії, Віри, Надії та Любові. До того ж, цього дня святкують Міжнародний день перекладача, Всеукраїнський день бібліотек та День усиновлення.  Кореспондентка 032.ua пропонує детальніше дізнатися про ці визначні події. Отож, цього дня вшановують пам'ять святої матері Софія та її доньок Віри, Надії й Любові. Згідно із переказами, за правління імператора Адріана у Римі жила вдова Софія з трь...
Кримінал
У понеділок, 28 вересня, у Червонограді на Львівщині патрульні зупинили автомобіль Renault, водій якого порушив правила дорожнього руху. Згодом стало відомо, що він перебуває у стані алкогольного сп’яніння.  За даними пресслужби поліції Львівщини, за кермом авто перебував 55-річний мешканець Сокальщини. Щоб уникнути адміністративної відповідальності, він запропонував правоохоронцям хабар. Водій залишив гроші у салоні службового авто.  На місці події працюв...
Суспільство
Середа, 30 вересня, у Львові пройде під сильними дощами та поривами вітру.  Про це повідомляє кореспондент 032.ua. Згідно з інформацією Українського гідрометеорологічного центру, на території Львівської області у зв'язку з очiкуваними значними та сильними дощами, 30 вересня - 02 жовтня очiкується пiдйом рiвнiв води на рiчках басейнiв Сяну, Днiстра на 0,5 - 1,5 м; на рiчках басейну Захiдного Бугу на 0,2 - 0,8 м. По місту Львову 30 вересня значний дощ, порив...
Суспільство
У середу, 30 вересня, буде заплановане відключення електроенергії у Львові з метою проведення технічної профілактики обладнання.   Про це повідомляє кореспондент 032.ua. Згідно з актуальною інформацією прес-служби компанії АТ "Львівобленерго", відключення світла та проведення ремонтних робіт буде за звичайним графіком, з 8:00 до 17:00. Перелік вулиць, де тимчасово не буде світла: Читайте також: Чи підвищать тарифи на електроенергію до кінця року: інформаці...
Пригоди
29 вересня працівники Галицької митниці виявили 280 пачок сигарет, які незаконно намагалися вивезти з України. У пошуку тютюнових виробів їм допоміг лабрадор Джек.  Як повідомили у пресслужбі Галицької митниці, українець намагався відправити цигарки до Великобританії, заховавши їх у столику для пікніку. У декларації відправник написав, що надсилає речі домашнього вжитку. Однак після ретельного обшуку лабрадор Джек почув незвичний запах та подав інспектору...
Доповнено
У вівторок, 29 вересня, у Львові близько 16:20 зникла 6-річна дівчинка. Повідомляють, що мама забула дитину у трамваї №1. Триває розшук, правоохоронці перевіряють її місцезнаходження.  Як повідомила кореспондентці 032.ua речниця Патрульної поліції Львівської області Катерина Рибій, мама дівчинки прийшла додому до сусідки та попросила викликати поліцію. Наразі дитину ще не знайшли.  На facebook-сторінці голова ГО "Варта-1" Ігор Зінкевич зазначив, що мама за...
Пригоди
У вівторок, 29 вересня, близько 14:30 у Львові на вулиці Богдана Хмельницького трапилася дорожньо-транспортна пригода. Відомо, що постраждала людина.  Як повідомили у коментарі кореспондентці 032.ua пресслужба поліції Львівщини, пригода сталася за участі автомобілів Opel та BMW. Внаслідок події є постраждалий, однак наразі особу не встановили. На місці пригоди працюють правоохоронці, встановлюють обставини події. Віодео із місця пригоди опублікував на face...
Суспільство
У вівторок, 29 вересня, у Міжнародному аеропорту "Львів" зустріли тіло курсанта Віталія Вільхового, який став жертвою авіакарастрофи поблизу Чугуєва. Йому вдалося вижити в аварії, однак згодом помер у лікарні від опіків.  Про це повідомили у службі зв'язків із громадськістю повітряного командування "Захід". Віталій Вільховський є випускником ліцею Героїв Крут 2017 року. Під час навчання був заступником командира взводу. Згодом навчався у Харківський універ...
Пригоди
У вівторок, 29 вересня, близько 13:00 у Львові на вулиці Шімзерів, 12 трапився інцидент. Під колесами автомобіля Volkswagen провалився асфальт.  Як повідомила кореспондентці 032.ua речниця Патрульної поліції Львівської області Катерина Рибій, за кермом автомобіля перебував 25-річний іноземець. Відомо, що асфальт провалився під часу руху транспортного засобу. Внаслідок події ніхто не постраждав. Патрульні оформляють документи за фактом пригоди та складають...