«Відкривачка» для закритої влади

Уже півтора року не сходить з вуст українців ключова вимога до влади - створити відкриту систему управління державою та містами. Головним внутрішнім ворогом називають корупцію, а зброєю проти неї - транспарентність, тобто прозорість влади. Як і будь-яке електоральне очікування, дана вимога нерідко породжує у політиків напади популізму.

Але так чи інакше, курс обраний, і питання лише в швидкості, з якою Україна і місцеві муніципалітети будуть дрейфувати до ситуації, в якій кожен громадянин зможе перевіряти кожну копійку бюджетних витрат, а кожен чиновник буде готовий відзвітувати за свої дії.

Як не дивно, перший крок у цьому напрямку був зроблений Януковичем у 2012 році. Тоді був прийнятий закон "Про доступ до публічної інформації", який дозволяє отримати будь-які дані, задокументувані чиновниками за довільним запитом. Команда CitySites вирішила проаналізувати, яких успіхів домоглися українські чиновники після перемоги Революції Гідності.

У Києві створення відкритої системи міської влади - одне з ключових обіцянок команди Віталія Кличка на виборах 2014 року. І ця обіцянка поступово виконується. 5 червня мерія презентувала технологію - "відкритий бюджет", який став одним з перших етапів реалізації технологічної системи Smart City. Проект дозволяє контролювати всі витрати і доходи місцевого бюджету. На даний момент усуваються неточності в роботі системи, і відбувається остаточне налагодження.

У Запоріжжі владі особливо похвалитися нічим. Прес-секретар мера Саодат Усмонова як приклад відкритості розповіла, що на сайті мерії почали публікуватися розпорядження міського голови.

"У 2014-му році відбулися суттєві зміни в прозорості дій влади. Зокрема, всі розпорядження міського голови публікуються на нашому сайті. Також ми створили унікальний в Україні реєстр договорів. Все це дозволяє городянам ознайомитися з документами, а після, якщо у громадськості виникають питання по законності договорів, вони можуть звернутися до нас ", - розповіла Усмонова.

У той же час, на думку місцевих активістів, у Запоріжжі сайт мерії є неповноцінним, а транспарентність лише симулюється.

"Міська влада за останній рік створили безліч фейкових" громадських організацій ", завдяки яким роблять видимість успішного діалогу з громадськістю. Про прозорість влади можна судити хоча б по сайту міськради, який не дає можливості зворотного зв'язку ... За останній рік нічого толком не змінилося - на будь-який конкретний запит надається відповідь з банальними відписками ", - заявив представник" Альтернативною мерії "Запоріжжя Юрій Хохлов.

Ще гірша ситуація в Харкові. Там мерія навіть видимість відкритості робити не намагається, демонструючи повне ігнорування як запитів суспільства, так і вимог українського законодавства.

У Харківській міськраді як і раніше складно отримати відповіді на інформаційні запити, будь ти представник засобів масової інформації або ж просто активіст. Крім того, для того щоб потрапити на сесію міськради, харківським активістам доводиться пройти «7 кіл пекла».

За словами активіста харківського євромайдан Владимира Чистіліна, з міською владою завжди важко, тому що вона закрита в принципі, і за цей рік в Харкові нічого не змінилося.

«Ми намагаємося через інформаційні запити дізнатися, що відбувається. Але все це дуже закрита система, - розповідає Володимир Чистілін. - Немає бажання йти на контакт з громадськістю ».

З обласною владою ситуація трохи простіше, там йдуть на діалог, але не завжди результати цього діалогу виявляються результативні.

«За рік змінилося два губернатора, і в принципі, якщо говорити про« Євромайдан», то ми маємо діалог. До влади можна достукатися, якимось чином поговорити. Але нас дуже цікавлять результати всіх цих дискусій і діалогів, - пояснює Чистілін. - Ми чекаємо реформ, а їх, на жаль, немає практично, і дуже часто вони просто імітуються і дуже багато якихось рухів, але на виході мінімальні результати ».

Основною проблемою закритості влади у Харківській міськраді активіст називає небажання депутатського корпусу сперечатись з міським головою. За словами Чистіліна, навіть повністю проукраїнський корпус не зможе змінити ситуацію в місті, якщо Кернес буде переобраний на новий мерський термін.

У Кривому Розі "євромайданівці" також незадоволені процесом зміни влади.

 "Так, дещо змінилося. Але абсолютно не наша криворізька влада. Змінилися люди, активісти. Стали сміливішими, чи що. Нас стало більше, набули певного досвіду тиску на владу, з якими та вже не може не рахуватися. Чи може змінитися влада, яка залишилася в тому ж персональному складі? .. Наші чиновники відточили до неймовірної ювелірності практику відповіді на інформаційні запити "без відповіді", - заявила активістка криворізького євромайдану Ірина Туровська.

У Львові експерти громадянської мережі "Опора" прийшли до висновку, що місцева влада не є відкритою по відношенню до громадян. За результатами дослідження (2014) Львівська міськрада потрапила в категорію "низький рівень публічності". Такий результат експерти пояснюють тим, що жодна з постійних депутатських комісій не звітувала про свою роботу за рік. На порталі депутатів ЛМР немає також звітів жодного з 90 обранців. Крім цього, міськрада не веде облік зауважень і пропозицій виборців. Відкритість мера Андрія Садового в "Опорі" оцінюють на 50%, оскільки він виділяє на прийом львів'ян лише 4 години на місяць, а також публічно не звітує перед мешканцями міста.

У Миколаєві активісти, які займаються боротьбою з корупцією, відзначають, що місцеві чиновники демонструють відкритість тільки з-під палки громадських працівників.

"Найголовніше - відкритість органів влади. Ефективність там, де сильний громадський контроль просто не дає можливості провертати темні корупційні схеми", - розповів ГО "Центр антикорупційних розслідувань" Денис Барашковскій.

Аналогічну думку висловлює і громадськість Маріуполя.

Ініціативна група «Разом», яку очолює Максим Бородін, останні півроку займається системним контролем за витрачанням бюджетних коштів. А тому він компетентний робити подібні висновки.

"На початку нашої діяльності було неймовірно важко домагатися навіть того, щоб нам просто відповідали на запити. Закон про доступ до публічної інформації в Маріуполі не виконувався. Але після того, як ми подали відповідну заяву в прокуратуру, ситуація кардинально змінилася. Системний тиск на владу дає свої результати ", - говорить Бородін.

А ось в Одесі зміни відчутні. З кінця зими тут запустили систему "Електронне місто". Це портал обробки звернень громадян. Усі звернення зводяться в єдину базу даних з контролем їх виконання. Всім документам присвоюється реєстраційний номер, і заявник має можливість в персональному кабінеті відстежити статус свого звернення, а також бачити стадію його виконання. Крім того, за рахунок відсутності паперового носія і кур'єрської доставки час реагування на звернення істотного скорочується.

У Дніпропетровську влада після Революції кардинально не змінилася, проте стала більш відкритою. Про це розповів один з лідерів місцевого євромайдану Віктор Романенко.

"До влади зараз простіше достукатися, ніж раніше. Все-таки вона нас чує. Практично кожен керівник регулярно зустрічається з активістами, радиться", - зазначає Романенко.

При цьому в Дніпропетровську готується проект "електронного уряду", який схожий на аналогічні проекти в Києві та Одесі. Окрім іншого, губернатор Дніпропетровської області Валентин Резниченко запросив курирувати створення цієї системи одного з ТОП-менеджерів "Приватбанку".

Замість епілогу

Зробити владу відкритою - це лише одне з багатьох вимог Майдану. Поряд з цим люди домагалися реформ, справедливої  ​​судової системи та ліквідації корупції. Реалізація всіх цих вимог просувається досить повільно, і транспарентність не є винятком.

Справжньою «відкривачкою» для закритої, а тому неефективної влади сьогодні може стати тільки громадянське суспільство.

Михайло Криволапов

Актуальність
(0 оцінок)
Автор
(0 оцінок)
Якість матеріалу
(0 оцінок)

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Актуальність
0/12
Автор
0/12
Якість матеріалу
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань. Для оцінок та рецензій використовуйте форму відгуку

Оголошення
Розмістити оголошення у цьому блоці Додати