Комуналка по-новому: пеня, права, договори

На цьому тижні Верховна Рада України прийняла закон, який безпосередньо торкнеться життя кожного українця. 9 листопада 262 народних депутата Верховної Ради нарешті прийняли нову редакцію закону про житлово-комунальні послуги.

Закон, який припадав пилом у стінах парламенту ще з 2015 року, за оцінкою експертів, має кілька реформаторських моментів. Але, як вводиться в українських реформах, - вже традиційно, до будь-якій бочці меду додається чимало дьогтю. З нього і почнемо аналіз закону про ЖКГ.

Пеня повертається

Одним з найбільш неприємних нововведень нового закону стане повернення пені за протермінування комунальних платежів. Нагадаємо, що пеню за комуналку скасували ще в 1996 році, коли в Україні масово затримувалися зарплати та пенсії.

Але за фактом, щоб пеня реально вдарила по вашій кишені, потрібно потрапити в число зовсім вже злісних неплатників. Судіть самі. Згідно зі статтею 26 закону, в разі несвоєчасного платежу споживач повинен буде сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день протермінування. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків всієї суми боргу. Це означає, що 100 днів протермінування - це 1% від суми заборгованості, тобто в рік максимальна сума пені становить 3,65%.

На 10 тисяч гривень боргу річна пеня складатиме 365 гривень. На 100 тисяч - 3 650 гривень.

Але законом передбачено, що в разі заборгованості держави по субсидіях і пільгах пеня не нараховується. Також не нараховується пеня, якщо у людини є заборгованість по оплаті праці, яка підтверджена документально.

Відзначимо, що норми законів щодо введення пені вступають з 2019 року. З огляду на те, що наступний рік передвиборний, українці мають шанс, що нардепи до початку 2019 року передумають і цю норму все ж таки скасують.

Відкрийте, я прийшов вас відключити

Ще одним неприємним пунктом нового закону є стаття про право комунальників відключати боржників від послуг в разі затримок з оплатою. У статті, правда, обмовляється, що відключати за несплату не можна в тих випадках, коли якість послуг не відповідає умовам договору.

Раніше право комунальників на відключення було зареєстровано тільки в підвідомчих актах і не мало сили закону.

Від централізованого опалення можна буде відключатися поквартирно

Але не все так негативно в новому законі. Безсумнівним плюсом документу є норма, яка дозволить власникам квартир в багатоповерхівках відключатися від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води.

Умовою для дозволу на відключення від центрального опалення і постачання гарячої води є наявність певної кількості вже відключених квартир в будинку. «У багатоквартирних будинках, в яких на день набрання чинності цим Законом не менше половина квартир і нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, власники квартир і нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов'язані, але мають право виключно на власний розсуд в установленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру або нежитлове приміщення і влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та / або гарячого в допоставки) в такій квартирі чи нежилому приміщенні ", - йдеться в тексті закону.

У той же час нормативним актом не допускається примусове відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води власників квартир і нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, в багатоквартирних будинках в разі відключення від цих мереж інших власників квартир і нежитлових приміщень.

Бути в ОСББ вигідніше

Мешканці будинків, які створили своє ОСББ (об'єднання співвласників багатоквартирних будинків), тепер можуть підписувати колективні договори з постачальниками послуг.

Там, де таких об'єднань не буде, постачальники мають право вводити індивідуальні націнки або послуги, наприклад, абонплату, або індивідуальні тарифи за обслуговування лічильників.

У випадку з колективними договорами такої плати немає, так як постачальник послуги не несе витрат з обслуговування тисяч абонентів, а працює тільки з одним представником від будинку.

При поставках за індивідуальними договорами вводиться також плата за утримання і ремонт внутрішньобудинкових мереж (від входу в будинок до квартири).

Розмір її, як і абонплати, повинен пізніше визначити Кабмін. Від оплати мереж, в принципі, можна відмовитися. Але в такому випадку труба, яка може лопнути в підвалі,  може стати вашою особистою проблемою, а її ремонт обійдеться вам набагато дорожче.

Відповідальність комунальників за якість послуг

Законом вводиться відповідальність постачальників за якість комунальних послуг. У разі припинення поставок послуги мешканці протягом трьох годин повинні бути сповіщені про це так само, як і про терміни щодо усунення аварії або планового відключення.

Само собою, якість послуг має відповідати затвердженим нормам і стандартам.

Виконавець послуги з постачання та розподілу електричної енергії зобов'язаний поставляти споживачеві електричну енергію відповідно до умов укладеного договору про постачання з дотриманням встановлених показників якості послуг. Параметри якості електричної енергії повинні відповідати нормативним документам в галузі стандартизації.

"Виконавець послуги з постачання теплової енергії повинен забезпечити поставки теплоносія безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури і величини тиску.Параметри якості води повинні відповідати встановленим законодавством вимогам», - наголошується в тексті документа.

Новий закон передбачає право споживачів платити менше за неякісні комунальні послуги, а також не платити за них зовсім (виняток - опалення), якщо він тимчасово не проживає в квартирі більше місяця.

Також споживач, відповідно до закону, має право без додаткової оплати отримувати від виконавця житлово-комунальних послуг:

    -
інформацію про ціни і тарифи;

   - 
загальну вартість місячного платежу ;

    -
структуру ціни або тарифу;

    -
норми споживання;

    -
порядок надання послуги, а також про її споживчі властивості.

Договір не підписувати - собі дорожче

Відповідно до законопроекту, в Україні вводяться договірні основи взаємодії споживача з керуючими і з усіма постачальниками комунальних послуг, водоканалами, теплоенерго, компаніями щодо поводження з відходами, електроенергетики, газовиками.

З компаніями, які постачають послуги, будуть укладатися, як колективні (ОСББ), так і індивідуальні договори.

Якщо ви не підписали самі такий договір, то повинні будете отримати типовий проект - він буде затверджений Кабміном.

Якщо за 30 днів ви не підписали його і не відмовилися від отримання послуги, він автоматично вважається укладеним.

А от у випадку «необгрунтованої відмови» можете опинитися і зовсім без комунальних послуг.

«Необгрунтована відмова споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає договір в інтересах споживача) від укладення договору є підставою для припинення в односторонньому порядку виконавцем надання відповідної комунальної послуги такому споживачеві», - йдеться в тексті закону.

Коли почне діяти закон

Згідно з перехідними положеннями до закону, документ вступає в силу на наступний день після його публікації і вводиться в дію через шість місяців з дня набрання чинності, за винятком п.7 ч.1, п.10 ч.2, п.2 ч. 4 ст.7, ч.3 ст.11, абз.1 і 2 ч.5 ст.18, ч.1 ст.26, які вводяться в дію з 1 січня 2019 року.

Укладені до набрання ним чинності договори про надання житлово-комунальних послуг продовжать дію ще протягом одного року після вступу в силу закону.

Протягом цього терміну співвласники багатоквартирних будинків повинні самі визначитися зі своїм майбутнім, а головне, - знайти ефективного керівника для свого будинку.

Як показують українські реалії - знайти доброго керівника або правильну компанію іноді буває не менш складно, ніж вибрати
главу держави, який влаштовує всіх українців. Тільки ось в цьому питанні перекласти відповідальність «за зраду» на інших вже не вийде. Може, коли потренуємося на управителях будинків, у нас нарешті почне виходити краще і з виборами депутатів.

Роман Лазоренко

Актуальність
( 0 оцінок )
Автор
( 0 оцінок )
Якість матеріалу
( 0 оцінок )
457 переглядів в листопаді

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Будь ласка, залиште конструктивний, обґрунтований та інформативний текст, що стосується якості роботи компанії, на прикладі особистого досвіду.

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образи; пряме порівняння з іншими конкуруючими компаніями; розміщення посилань на сторонні ресурси Інтернету; реклама та самореклама, заяви, пов'язані з діяльністю компанії.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Актуальність
0/12
Автор
0/12
Якість матеріалу
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати